Skip links

Managementul resurselor umane pe timp de pandemie. 4 abilități care trebuie dezvoltate pentru angajați

Perioada actuală epidemiologică ne impune un alt mod de viața și de muncă. Mii de angajați care până astăzi foloseau anumite condiții, instrumente, algoritme pentru a-și realiza funcțiile și a fi performanți, astăzi nu mai sunt actuale și funcționale.
Mulți dintre noi suntem puși în situația când în timp foarte scurt trebuie să învățăm noi proceduri, procese, softuri etc. atât hard skills necesare pentru activitatea noastră, dar și mai important trebuie să formăm sau să dezvoltăm la nivel superior soft skills care să ne ajute să fim eficienți în noile circumstanțe.
În viziunea HR Portal aceste 4 abilități trebuie urgent dezvoltate de antreprenori pentru angajații săi:
¬ Însușirea de softuri noi, tool-uri de lucru (hard skill). Telefonul nu întotdeauna va acoperi toate necesitățile de comunicare. Avem nevoie în primul rând de programe și instrumente de organizare, interacțiune cu echipele. Angajații simt nevoie de coeziune și sunt necesare programe care să permită videoconferințele, în care se pot conecta o parte sau întreaga echipă, care în situația actuală înlocuiesc discuțiile la o cafea de la birou, cât și interacțiunea pentru manageri care trebuie să delege sarcini, Să prioritizeze activitățile și planurile companiei. 
Aplicațiile selectate trebuie să asigure următoarele funcții:
– Realizarea propriu-zisă a sarcinilor de lucru
– Coordonarea de la distanța a echipei
– Monitorizare progresului per sarcină
– Performanța echipei
– Reorientarea echipei

¬ Adaptabilitatea (soft skill). O competență se dezvoltă în 3-6 luni parcurgând diverse etape de învățare până a ajunge la performanță. În condițiile actuale, suntem impuși să depunem eforturi suplimentare.
¬ Capacitatea de comunicare. Imposibilitatea la ora actuală în procesul de lucru și comunicare de a auzi, vedea, recepționa mesajele, gesturile mimica sau de apreciere “live” a unui produs al muncii subalternului ne pune in fața unei confruntări limitate de comunicare. În noul context, trebuie să reorganizăm în totalitate procesul de comunicare pentru a avea acces în continuarea la aceste surse de senzații și percepție. Cum în format online să recepționăm/ să compensăm în continuare această informație, este o adevărată provocare. Astfel, managerii trebuie să dezvolte competența de a delega sarcini foarte explicit, oferind toate detaliile, să îmbine comunicarea verbală cu demonstrarea la distanță. Angajații trebuie să dezvolte capacitatea de a oferi feedback, aceștia fiind actorii de cealaltă parte a ecranului care trebuie să ofere o reacție inversă team leader-ului sau managerului de proiect prin întrebări necesare care să definească clar obiectivele care trebuie atinse în procesul de lucru. În caz contrar lipsa unui feedback corect diminuează șansele unei comunicări eficiente.
¬ Controlul emoțiilor. Schimbarea bruscă, necesitatea de adaptare rapidă, necesitatea de învățare de noi instrumente de noi abilități toate conduc la un stres enorm. Anume în așa condiții riscul de emoții negative este tot mare. Cum să ne stăpânim furia, nervozitatea este o nouă abilitate care trebuie să o dezvoltăm.

Ce trebuie să facă HR Managerul pentru dezvoltarea angajaților și/sau suportul angajaților pe timp de carantină.
La fel cum Managerul HR asigură planificarea și dezvoltarea abilităților pentru performanța de lungă durată a membrilor echipei, la fel poate veni cu un plan de intervenție pentru dezvoltarea ”urgentă” a angajaților. HR Portal vine cu un set de sfaturi utile:
1. Perioada scurtă pentru adaptare ne impune ca obiectivele să fie foarte bine prioritizate. Obiectivele de dezvoltare trebuie adaptate din multe în importante.
2. Elaborarea unui plan de dezvoltare pentru managerii de echipe și unul pentru subalterni/angajați devine o parte esențială a întregii companii.
3. Pornind de la cele 4 necesități cheie, care pot fi suplinite cu încă 1-2 după particularitățile și necesitățile companiei, veniți cu măsuri concrete pentru a minimiza povara fiecărui membru de echipă în parte, și anume:
– Identificarea și analiza diverselor softuri, aplicații pentru videoconferințe și optarea pe cea mai optimă pentru echipa sa, știindu-i necesitățile și particularitățile de lucru.
– Realizarea de sesiuni de training cu angajații pentru dezvoltarea abilităților de comunicare la distanța, online. Iată un exemplu de tehnică pe care vi-l propunem să-l exersați cu colegii, în grupuri de 2 persoane: Fiecare își ia în fața un set de 10 chibrituri, de exemplu (puteți testa cu un număr diferit). Cineva din echipă construiește / organizează o casă, cu ajutorul chibriturilor care le are la dispoziție. Scopul final este ca cel care a construit căsuța să ofere doar instrucțiuni verbale colegului său, astfel încât celălalt coleg să construiască exact aceeași căsuța din chibriturile sale. Demonstrați doar la final fiecare ce construcție a reușit. Schimbați rolurile, astfel încât fiecare să aibă posibilitatea de a dezvolta capacitatea de comunicare. Îmbinați această tehnică cu tehnici de parafrazare sau Oglinda ”Dacă te-am înțeles corect…” și repetăm mesajul – sarcina interlocutorului.
– Aplicați tehnici de diminuare a stresului și de control al emoțiilor. Dacă nu aveți cunoștințele necesare, apelați la ajutorul unui psiholog. Sunt create multe grupuri de suport pro-bono de tipul Psy-covid care ar putea să vă ajute.

HR Portal este o companie de outsourcing, consulting și training HR, care oferă un pachet complet de soluții în gestionarea personalului. Echipa companiei este formată din specialiști și traineri de înaltă calificare cu experiență de minim 15 ani în domeniu resurselor umane. Preluând procesele administrative ce țin de conducere angajaților, ajutăm companiile din Republica Moldova să se concentreze pe activitatea de bază, viziune, dezvoltare strategică și durabilă.
Date de contact:
Site: www.hrportal.md
Telefon: (+373) 022 920-808 / (+373) 60840041
Email: [email protected]