Zilnic dau peste antreprenori ce mărturisesc că s-au săturat de angajaţi neproductivi şi cu pretenţii de salarii mari, de echipe numeroase, dar care nu îşi îndeplinesc sarcinile, de bani aruncaţi în vânt pe promisiuni. Ce ar fi dacă fiecare dintre ei ar delega toate aceste griji unei firme din exterior, cu un pachet complet de aplicații, sisteme, soluții și oameni dedicați afacerii? Câţi dintre ei ar fi gata să apeleze la outsourcing?
Concept răspândit pe larg în Statele Unite ale Americii şi Europa de Vest, dar prea puţin prezent în spaţiul est-european, delegarea unor sarcini unei persoane sau segment organizaţional din exteriorul companiei propriu-zise (denumită outsourcing sau externalizare) şi-a demonstrat până acum eficienţa în cazul a sute de companii care au economisit bani, timp şi energie în atingerea obiectivelor lor.
Cum se întâmplă? E bine ştiut: tendinţa naturală a oricărui proprietar de afacere este sporirea profitului său. Pasul unu este creşterea vânzărilor, cel de-al doilea – scăderea cheltuielilor. În ultimul caz, o soluţie testată în timp este identificarea departamentelor care generează profitul în companie, dar şi a celor auxiliare, care, de fapt, consumă banii. Cele din urmă se externalizează. Schema poate fi aplicată pe mai multe segmente: IT, transport, pază, logistică, contabilitate, resurse umane etc.
Chiar dacă multor proprietari externalizarea li se pare “scumpă” la prima vedere, beneficiile nu se lasă aşteptate. Primul efect este chiar invers: prin externalizarea unui segment al afacerii vom economisi mai mult decât dacă vom crea un loc nou de muncă sau un departament complet. Asta pentru că, pe lângă salariul propriu-zis, angajatorul achită întreţinerea locului, logistica, concedialele şi concediile medicale, evenimentele corporative, instruirile de personal etc. Externalizarea ne scapă de aceste bătăi de cap.
Vorbind în termeni concreţi, un simplu calcul în cazul unui specialist intern în resurse umane, spre exemplu, într-o companie cu 30 de angajaţi, cu un salariu net de 4.000 de lei demonstrează că angajatorul economiseşte anual cel puţin 60% din cheltuieli dacă contractează o persoană dinafară.
Un alt beneficiu al externalizării rezidă în soluţiile specializate, complete şi la nivel profesionist. Când contractăm o companie din exterior pentru servicii de resurse umane, câştigăm prin experienţa şi expertiza acesteia. De multe ori, să recunoaştem, unui angajat care îndeplineşte mai multe funcţii – cel mai frecvent partea de resurse umane este delegată contabililor sau office-managerilor – îi pot scăpa detalii esenţiale. În cazul externalizării, în locul unei persoane beneficiați de serviciile unei echipe întregi, care se află în pas cu orice modificare legislativă, tendinţe şi metodologii ce apar pe piaţă periodic.
Mulţi angajatori ne-au confirmat adesea faptul că pe piaţa muncii e dificil de găsit un specialist în resurse umane cu experienţă şi adevărat guru în domeniu. Externalizarea, în schimb, înseamnă oameni calificaţi şi experimentați, care asigură suport 24/7 şi pot rezolva prompt orice situaţie neaşteptată. Mai mult, angajatorul nu va pierde timp şi energie ca să găsească persoana potrivită, să cerşească recomandări, să integreze nou-venitul în echipă, cu riscul de a se dezamăgi la scurt timp.
Zece companii din zece ale căror departamente de resurse umane le-am administrat au trecut cu succes controlul Inspecţiei Muncii, fără obiecţii, amenzi sau alte probleme. Asta pentru că o echipă bună contractată pe outsource duce la creșterea acurateții, productivității și eficienței companiei voastre pe termen lung.
Ce facem cu neîncrederea?
Din păcate, Moldova nu se poate lăuda cu o cultură de consum a serviciilor externalizate de resurse umane. Unul dintre cele mai răspândite motive invocate nouă de antreprenori este lipsa încrederii în cei cu care nu lucrează zilnic cot la cot.
În opinia noastră, soluţia se ascunde în focusarea pe obiective şi rezultatul care trebuie atins în timp util. Angajarea unei persoane care să muncească cât zece, peste program, la contabilitate, resurse umane, secretariat, doar pentru ca să-şi răscumpere salariul de o zi va ştirbi simţitor din calitatea muncii, în timp ce rezultatele calitative vin dintr-o abodare complexă şi sistematizată pe care o poate asigura o companie de outsourcing.
Important e ca, atunci când externalizăm să atragem atenţia la câteva aspecte, inclusiv experienţa companiei pe piaţă şi perioada de când activează, portofoliul clienţilor cu care lucrează; specialiştii pe care îi are în echipă; tehnologia pe care o foloseşte în aşa fel ca să corespundă solicitărilor în termen scurt şi în regim de urgenţă.
Dacă la prima vedere externalizarea unui departament de resurse umane care vă „mănâncă” banii pare nejustificată, pe termen lung ea poate deveni secretul succesului. Identificând o companie HR care îţi înțelege afacerea, are experiență dovedită, este focusată pe rezultate și își prețuiește clientul pe termen lung, veţi atinge obiective măsurabile care se traduc prin câștigarea cotei de piață și creșterea profitabilității.
Cristina Fleștor,
director HR Portal